Loajalita není spokojenost
Praxe ukazuje, že mezi loajalitou zákazníků a jejich spokojeností je jemný, ale zásadní rozdíl. Příkladem mohou být některé velké zavedené banky, které mají řadu let mnoho nespokojených, ale přesto věrných zákazníků. V kontrastu k tomu klienti nových internetových bank jsou často spokojení, avšak připravení odejít za výhodnější nabídkou.
Naše metodiky pracují s dichotomií spokojenost versus loajalita. Specifické otázky pracují se zjišťováním, jak a s čím je zákazník spokojený, a jiné s tím, jak je věrný a proč. Respondent také mnohdy nedokáže či nechce říct, proč nejsou věrní zákazníci. Pro korektní pochopení loajality proto musíme realizovat specifické statistické analýzy či zkoumat specifické vzorky zákazníků (např. ztracení klienti či ti, kdo v poslední době začali odebírat menší objemy). Rozdíly ve spokojenosti a preferencích věrných a ztracených zákazníků korektně ukazují, na čem v realitě skutečně záleží.